Interpretacja Reklamy Wyrobów Medycznych 2023
Wyrób medyczny to oprawa okularowa zarejestrowana w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Scorpion Eyewear prowadzi produkcję i dystrybucję wyrobów medycznych tj. opraw okularowych z 8% VAT dla marek:
- TONNY EYEWEAR
- FRANCIS GATTEL
- FUZYA
- MARVELLENS
- SCR
- SEEME
- MOREL
- GIGI STUDIOS
- ZILLI
Oprawy okularowe wyżej wymienione podlegają w całości pod nową ustawę dotyczącą reklamy wyrobów medycznych. Od 1 lipca 2023 kończy się okres przejściowy dla wykorzystywania reklam wg starych zasad i zaczyna się wymagalność reklamy wyrobów medycznych wg nowych przepisów.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (CZYTAJ)
2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie reklamy wyrobów medycznych, opublikowane w Dzienniku Ustaw dniu 28 kwietnia 2023 r. pod pozycją 817 (CZYTAJ)
Założeniem ustawy i rozporządzenia jest chronienie pacjenta/klienta, aby sam mógł zdecydować, które przekazywane treści są reklamą, a które informacją. To kalka przepisów prawa farmaceutycznego. Podlegają pod nią wszystkie podmioty w tym salony, które sprzedają produkty z 8% VAT, zakupione od Scorpion Eyewear.
Najważniejsze kwestie:
❗️ Zakaz wprowadzania pacjenta/klienta w błąd np. jeżeli kupi to i to to będzie miał oczy 20 latka
❗️ Informowanie o ryzyku np. może się pan nie przyzwyczaić, nieodpowiednie korzystanie z WM może powodować powikłania takie jak:.....
❗️ Zakaz wywoływania złudnego wrażenia dot np funkcji produktu
❗️ Zakaz kierowania reklam do dzieci, czyli wykorzystywania animowanych postaci etc.
❗️ Zakaz wykorzystywania wizerunku HCP - osoby wykonujące zawody medyczne, lub sugerujące osoby medyczne
❗️ Nie można przypisywać ostrzeżeń do wyrobów niemedycznych - to się tyczy okularów przeciwsłonecznych i produktów konkurencyjnych bez statusu wyrobu medycznego
❗️ Optycy i salony, którzy prowadzą reklamę wyrobów medycznych zakupionych od Scorpion Eyewear muszą mieć pisemną zgodę producenta/dystrybutora.
Niezbędne informacje do umieszczenia przez podmiot prowadzący reklamę?
1. Ostrzeżenie: " To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą "
2. Przewidziane zastosowanie: "Korekcja wzroku"
3. Producent/upoważniony przedstawiciel: " Scorpion Eyewear"
4. Podmiot prowadzący reklamę: "Optyk Lokalnie Sp. z o.o."

Formy reklamy:
- wizualna - 10% powierzchni reklamy
- dźwiękowa - 4 sekundy
- audiowizualna - 15% powierzchni reklamy
Materiały z ogólnymi okularami bez wskazania nazw czy marek - nie są reklamami produktu, bo nie mogą być skojarzone. Chyba że napiszemy, że to najlepsze okulary - wówczas będzie do reklama.
Nie jest reklamą:
- lista produktów bez zdjęć
- katalog bez zdjęć
Poza tym wszystko jest reklamą, co zachęca masowego odbiorcę do zakupu (podane do wiadomości publicznej), przestawia zalety, korzyści i cechy:
- strona internetowa
- oferta produktowa na stronie www, e-sklepu
- witryna salonu, eskpozycja na witrynie, wyklejka itp.
- elementy POS: standy, displaye, stojaki itp.
- komunikacja na social media w formie: postów, rolek, stories itp.
- ulotka /broszura kierowana do klientów detalicznych
- katalog handlowy producenta/dystrybutora zawierający oprócz nazwy, ceny i specyfikacji - zdjęcia wyrobu medycznych
- prezentacje handlowe, spotkania z klientami w formie Dzień z Marką itp.
- aukcje produktów na Allegro itp.
Jak przygotować swój salon optyczny, aby spełniał nowe regulacje?
Jeśli posiadasz w salonie wymienione powyżej materiały reklamowe Scorpion Eyewear, które zawierają zdjęcie wyrobu medycznego - prześlij jego dokładne wymiary na adres marketing@sceyewear.com, a my przygotujemy dla Ciebie specjalną naklejkę spełniającą nowe zasady reklamowania oraz pisemną zgodę dla Twojego salonu jako podmiotu prowadzącego reklamę.
Q&A
Superlatywy
Unikać pojęć „najbardziej zaawansowane” albo „jedna z najwygodniejszych na rynku”. Aby swobodnie używać takich pojęć, musimy posiadać jakieś dowody na ich poparcie (np. wyniki badań konsumenckich, z których wynikałoby, że zdaniem użytkowników produkt faktycznie jest jednym z najwygodniejszych na rynku, albo publikacje naukowe, które potwierdzałyby, że produkty są obecnie najbardziej zaawansowane na rynku).
Profesjonalny sprzęt na sali sprzedaży i gabinecie
Reklama do publicznej wiadomości wyrobów medycznych przeznaczonych do stosowania przez profesjonalistów, jest zakazana.
Witryna sklepu
Jeśli witryna z wyrobami medycznymi nie będzie w żaden dodatkowy sposób obrandowana (dodatkowy materiał reklamowy, hasło promocja itp.), i nie będzie można rozpoznać, jakie konkretnie są to wyroby, nie będzie powodów aby uznać ją za reklamę wyrobów medycznych.
Salony optyczne - reklama
Przepisy nie zakazują reklamy salonów optycznych. Jeśli salon optyczny będzie posiadał status podmiotu leczniczego, wówczas należy stosować się do przepisów ustawy o działalności leczniczej, która zakazuje prowadzenia reklamy takich placówek.
Selfie i podpisu np: piękna oprawka od GIGI Studios.. to już będzie reklama?
Zależy kto to będzie robił i w jakim celu. Jeśli cel jest promocyjny, taki przekaz będzie stanowił reklamę wyrobu. Jeśli ktoś prywatnie wrzuci takie zdjęcie na swoje SM, żeby pochwalić się nowymi oprawkami, to cel raczej nie będzie promocyjny. Wszystko zależy tutaj od konkretnego przypadku, który należy poddać indywidualnej ocenie.
Zostaw swój komentarz